Avondmaal in Eritrese cel

Eritrese christenen doen hun best om de moed erin te houden. Ondanks zware druk op gevangen gelovigen om Jezus Christus af te zweren, geeft bijna niemand toe. Dat blijkt uit gesprekken die Open Doors heeft gehad met christenen in Eritrea.

Uit veiligheidsoverwegingen kan Open Doors niet zeggen met wie de organisatie gesproken heeft en onder welke omstandigheden. Uit de interviews leidt de organisatie af dat Eritrese christenen niet opgeven. Eén voorganger hield bijvoorbeeld avondmaal in zijn cel met een groepje andere gevangenen. Hij vroeg de bewaker om tegen zijn vrouw te zeggen dat ze wijn moest brengen. De bewaker gaf de boodschap door en zei erbij dat de gevangenen waarschijnlijk gek geworden waren. De vrouw van de voorganger wist echter direct dat haar man avondmaal wilde houden en bracht de wijn mee. Die avond werd avondmaal gevierd in een Eritrese cel.

De werkelijkheid van alledag is echter dat de Eritrese bewakers hun best doen de christelijke gevangenen te breken. Een groep van 28 christenen werd op een dag opgepakt. Eén vrouw kreeg te horen dat haar voorganger de Here Jezus al had afgezworen en dat zij dat beter ook kon doen. De vrouw antwoordde: “Ik geloof niet dat mijn voorganger dat zou doen. En al zou het hij doen, ik volg hem niet. Ik volg Jezus Christus. Hij is mijn leven en geeft er betekenis aan.” Een maand later kwam ze vrij, ondanks dat ze haar geloof in Christus niet verloochend had.

Veel andere christenen zijn niet zo ‘gelukkig’. Zij blijven net zo lang vastzitten totdat ze toegeven aan de druk en eventuele martelingen. De vrouw van een gevangen voorganger stuurde haar man daarom een brief, waarin ze schreef dat zij en haar drie kinderen hem erg misten, maar dat ze liever in deze situatie verkeerde dan dat hij Jezus Christus zou verloochenen.

Nieuwe arrestaties
Eind mei verrichtte de Eritrese politie opnieuw arrestaties, meldt het Amerikaanse persbureau Compass Direct. In de stad Keren werden 28 mei 24 mannen en tien vrouwen (allen evangelische christenen) opgepakt. Hun kinderen moesten ze achterlaten. Vier dagen daarvoor stopte de politie in de hoofdstad Asmara ook al 25 christenen achter de tralies. Zij zijn inmiddels ondergebracht in een berucht militair kamp. Eritrea houdt zo’n 2000 christenen onder onmenselijke omstandigheden vast. Sommigen worden weken, maanden of zelfs jaren gemarteld.

Doodstraf
Volgens bronnen in Eritrea hangt enkele evangelische voorgangers de doodstraf boven het hoofd. Zij dreigen namelijk te worden aangeklaagd voor hoogverraad. Overigens blijkt het bij nader inzien te gaan om drie voorgangers en niet om vier, zoals Open Doors vorige week meldde. De organisatie bedankt de duizenden mensen die gehoor hebben gegeven aan de gebedsoproep en hoopt dat christelijk Nederland blijft bidden voor de christenen in Eritrea.

Meer informatie over de christenvervolging in Eritrea is te vinden op www.opendoors.nl/eritrea.

Trefwoorden: