Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zo is het gezegde. Maar ook een gelogen beeld is sterker dan duizend maal de waarheid. De macht van beelden in de media is enorm.
Een eenmaal uitgezonden beeld kan jarenlang blijven hangen, ook al is het met de werkelijkheid niet in overeenstemming.
Het Duitse actualiteitenprogramma Titel, Thesen, Temperamente (TTT) zond onlangs een korte documentaire uit over een nieuwsitem met gelogen en gemanipuleerde beelden.

Datum: 30 september 2000. De Palestijnse vader met zijn zoontje Mohammed Al Dura komt op de Netzarim kruising in de Gazastrook in Israëlisch spervuur te liggen en wordt door Israëlische kogels gedood. Moord voor lopende camera’s. Een beeld dat de afgelopen jaren de wereld rond ging.
De vader en zijn zoontje zijn op talrijke schilderijen, postzegels, ansichtskaarten en posters ed. in de islamitische wereld afgedrukt. Op Palestijnse scholen wordt het jongetje als symbool gebruikt tegen de barbaarse bezettingspolitiek van Israël.
Het filmfragment waarin Al Dura omkomt, wordt ook gebruikt als lesmateriaal bij rekruteringen voor moslimterreurorganisaties. Beelden zijn wapens. Twee onschuldige mensen die zijn gedood, martelaren dus.

De werkelijkheid op 30 september 2000 zag er heel anders uit. De filmbeelden zijn bewerkt en gemanipuleerd, filmfragmenten zijn bij televisiestations bewust achtergehouden, maar ook de grote sensatie van alles: het Palestijnse jongetje Mohammed Al Dura blijkt springlevend.
Al eerder was er een onderzoek naar het geval Al Dura. De Duitse televisiezender ARD stootte zes jaar geleden al op ongerijmdheden in dit voorval.

Philippe Karsenty, oprichter en directeur van ‘Media-Ratings’, een bureau dat de anti-Amerikaanse,  anti-Israëlische en anti-semitische gezindheid van diverse, met name de Franse media onderzoekt, heeft onlangs een jarenlang durend proces tegen de Franse staatstelevisie gewonnen. Hij heeft jarenlang op eigen kosten het geval Al Dura onderzocht.
In samenwerking met het Metula News Agency (MENA), een Franstalig Israëlisch nieuwsagentschap, heeft Karsenty de hele zaak onder de loep genomen. Wat de wereld is rondgegaan noemt hij “een grote zwendelarij.” “Alles wat daar gebeurd is, is geënsceneerd.”

Aangeklaagde in het proces was de Franse staatstelevisie France 2 en de tegenspeler van Karsenty, Charles Enderlin, Midden-Oosten correspondent en chef de bureau van France 2. Hij heeft het verhaal van de moord als eerste gepubliceerd.  Een interview met Karsenty over het bedroevende niveau van de Franse media staat op: http://www.frontpagemag.com/Articles/Read.aspx?GUID={BD9413F9-34CF-4DD4-9822-6A7E2B323EB3}

Kort na het schietincident op de Netzarim kruising is er een oppervlakkig onderzoek geweest op het lijk van Mohammed Al Dura in het ziekenhuis. Er heeft geen obductie plaatsgevonden, er zijn dus ook geen kogels gevonden.
Er waren wel kogelgaten in zijn borst te zien, maar er was geen bewijs wie er nu geschoten heeft. En was het wel Al Dura of was het een ander jongetje dat veel op hem leek? Het jongetje op de foto’s van het ziekenhuis lijkt ouder. Karsenty zegt dat het om een heel ander kind ging.
Karsenty heeft ook ontdekt dat Al Dura pas drie uur ’s middags het ziekenhuis werd binnengebracht. Maar de patholoog verklaarde dat Mohammed al om twaalf uur afgeleverd werd.
De 30e september 2000 was een zeer gewelddadige dag in de Gazastrook.
Palestijnen gooiden met stenen en molotovcocktails, sommigen schoten met kalashnikovs. Het Israëlische leger schoot terug. Karsenty ontdekte dat er alleen maar Palestijnse cameramensen ter plekke waren.
Een van de cameramensen, Talal Abu Rahme, heeft de beelden geschoten die uiteindelijk de wereld rond zouden gaan. Voor zijn werk heeft hij inmiddels talloze onderscheidingen gekregen.
Rahme verklaarde dat de Israëli’s Al Dura hebben afgemaakt. Hij zei dat hij Al Dura zag bloeden.
Charles Enderlin, chef de bureau van France 2  in het Midden-Oosten, neemt Rahme tot op de dag van vandaag in bescherming en verklaart hem voor honderd procent te vertrouwen.

Karsenty heeft samen met zijn advocaat een ballistisch onderzoek laten plegen. Volgens hem kan het niet zo gegaan zijn zoals France 2 beweert. Al Dura zou drie kogels in zijn lichaam hebben gehad, zijn vader twaalf. Maar op de beelden is geen enkel bloed te zien.

Volgens het Duitse programma ‘TTT’ is het geval helemaal geënsceneerd.
Kort daarvoor is op bijna dezelfde plek waar Al Dura zou beschoten zijn, een Palestijnse jongen te zien die aan komt rennen met een molotovcocktail in zijn hand. Hij geeft die snel aan een andere demonstrant om vervolgens in elkaar te zakken. Ogenblikkelijk daarna wordt hij op een brancard gelegd en afgevoerd door een ambulance. De kerngezonde jongeman blijkt plotseling zwaargewond en kan niet meer lopen. Op en ander fragment is te zien dat de jongeman enige tijd later al lachend weer de ambulance uitspringt.
Het Israëlische leger noemt deze ensceneringen ‘for camera only’. De cameraman die dit alles filmde was dezelfde cameraman voor France 2 die de moord op Al Dura filmde, Talal Abu Rahme. Overigens werkte Rahme ook een tijdlang voor CNN.
TTT vraagt zich af of de zaak Al Dura ook niet geënsceneerd kan zijn.

Karsenty heeft vorige maand in Parijs het proces tegen France 2 gewonnen. De rechters vonden zijn onderzoekingen overtuigend. De Franse rechters hebben geëist dat France 2 de hele film moet vrijgeven waarop de moord op Al Dura staat, de onbewerkte versie. En die film is ‘wezenlijk langer’ dan wat de wereld is getoond.
Overduidelijk is te zien dat het jongetje Al Dura leeft. Hij beweegt en probeert met zijn lichaam beter op zijn vaders schoot te liggen, hij draait zich licht en beweegt met zijn rechterarm naar boven, hij wrijft in het voorbijgaan aan zijn hoofd. Ook beweegt hij met zijn benen. Het lijkt wel of hij in de camera kijkt.
Daarmee heeft Karsenty de rechters aan zijn zijde gekregen. Hij mag blijven beweren dat de filmbeelden die op 30 september 2000 op de kruising in de Gazastrook genomen zijn, een vervalsing  zijn.
Al eerder heeft France 2 zich vergaloppeerd. Het blijkt niet de eerste keer te zijn dat France 2 zich in een proces moet verantwoorden voor het grof manipuleren van nieuws.

Karsenty: “Deze uitspraak van de Franse rechters (op 21 mei jl.) is belangrijk. Juist voor de moslimwereld, opdat ze niet verder gemanipuleerd worden door fanatici die hand in hand samenwerken met naïeve westerse journalisten die valse berichten verspreiden. Het is tijd dat de leugens ophouden, het is tijd voor de waarheid.”

Wat er nu precies heeft plaatsgevonden is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar een moord voor lopende camera’s was het in ieder geval niet. Inmiddels er is over het Palestijnse bedrog een boek verschenen. Meer informatie hierover is te vinden op:
http://www.camera.org/index.asp?x_context=3&x_outlet=167&x_article=1364

Ook zijn er sterke aanwijzingen dat er een schutter naast de Frans/Palestijnse cameraman stond, aangezien de kogelgaten vanuit een haakse positie ten opzichte van de muur afkomstig waren.
Dit is te zien aan de rechte inslagsporen van de munitie. Een scheve hoek van waaruit kogels op een muur worden afgeschoten, laten hele andere sporen na. Dit alles bedoeld om het dramatische effect van dit incident te verhogen. Toen Talal Abu Rahme hier naar gevraagd werd, reageerde hij lachend en ontwijkend.
Nadat Al Dura met zijn vader van de plek weggehaald was, kwamen er direct journalisten op de plek des onheils kijken. Resultaat: geen bloed te zien. Toen Palestijnse woordvoerders ’s middags de pers rondleidde, lag er bloed, maar niet exact op de plek waar Al Dura met zijn bloedende buik gedurende twintig minuten heeft gelegen. Ook roept de vader op een bepaalde moment “de jongen is dood” en zwaait heftig met zijn hand. Duidelijk is te zien dat Al Dura op dat moment nog leeft.  De jongen grijpt naar zijn hoofd en niet naar zijn buik, waar volgens Palestijnse woordvoerders een schotwonden zouden zitten. De kogels die afgevuurd zijn op de muur zijn overigens nooit gevonden.
Dit alles is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=DzsCBFhCsyY&feature=related

De achtergrond van het verhaal, het ballistische rapport en de volledige (onbewerkte) filmfragmenten zijn te zien op: http://www.m-r.fr/ en op: http://www.youtube.com/watch?v=6Qtva4rKnM0 en http://www.youtube.com/watch?v=DzsCBFhCsyY&NR=1
Op de website http://www.seconddraft.org is meer bedrog en manipulatie te zien van Palestijnse en Franse zijde als het gaat om de zaak Al Dura.
Duidelijke voorbeelden hoe westerse journalisten hun oren laten hangen naar Palestijnse media.